The Golden Rule of Training
??You have to train hard enough to have an effect and easy enough to be able to train the next day.?
Eftersom det är flera som har problem att gå dagen efter kör man förmodligen fel eller för hårt.
Bra tips från Tore A. Går upp i 55 klassen nästa år och jag kan lova att de flesta i vår träningsgrupp kommer få svårt att hålla den mannen bakom oss och han krånglar inte till det nämnvärt kring träningen.
"Det är populärt att krångla till saker och ting nuförtiden, speciellt vad det gäller träning för långdistans. Vägarna till Rom äro som sagt flera säger Tore, men han skulle köra långintervaller i "lagom tempo", med kort vila. 8*1000 meter är alldeles "nock". Han sprang inte mer än 6*1000 meter hans första riktiga träningsvinter, men likväl 29 min på 10 000 meter. Det viktigaste var att springa många mil i ett avspänt tempo. Vintern är kall och hård och tillåter inte snabb löpning. Varför inte låta kroppen "läka ihop" med löpning i farter som går an, beroende på köld och underlag. Man hinner nog fan "bränna krutet" när våren kommer."
Fått följande råd:
Träna så att du känner dig "behagligt trött och seg" under vinterperioden.
"Vad har dessa tränare för praktiska referenser angående sina träningsmetoder?
Det behövs inga "popkonster" för att få ut 80-90 % av sin kapacitet, och särskilt inte sådana som gör att man kan skada sig också till på köpet. Jag vet inte vad detta med serievila och allsköns krångel kommer i från, men jag vet att det är den enkla sanningen som gäller. Och denna enkla sanning är tyvärr "för enkel" för vissa, som då inte får utlopp för all sin teoretiska kunskap. Det är inte fel med teorier - lång ifrån, men jag tycker mig skönja ett mönster i att de som följer en enkel och "hård linje" är de som når framgång."
Ja, krånglar vi inte till det för mkt?